Zanim podpiszesz umowę na optymalizację i pozycjonowanie (SEO) swojej strony czy sklepu internetowego zastanów się nad poniższymi punktami:
Pozycjonowanie to inwestycja
Pozycjonując inwestujesz w swoją stronę, podwyższasz jej wartość i zyskujesz nowe źródła dochodu. Wyniki optymalizacji i/lub pozycjonowania w większości przypadków nie będą widoczne od razu, ale efekt końcowy wynagrodzi Ci okres czekania z nawiązką. Nieważne, czy wolisz ubić krowę i za pieniądze uzyskane ze sprzedaży mięsa kupić dwie następne (tzw. blackhat), czy sprzedawać mleko (tzw. whitehat) – pozycjonowanie strony WWW pozostaje inwestycją która musi się zwrócić.
Suma korzyści > koszty
O tym, jak wypozycjonować stronę można pisać książki (i wiele już napisano), pamiętaj jednak: suma korzyści zawsze musi przewyższać sumę kosztów, np.:
- Jeśli za pracę pozycjonera płacisz 5.000zł, to wzrost twoich dochodów powinien wynosić 10.000zł.
- Jeśli chcesz zająć pierwsze miejsce w wyszukiwarkach na dane hasło upewnij się, że to hasło da Ci odpowiednią liczbę odwiedzających.
- Jeśli chcesz postawić 20 automatycznie aktualizowanych stron z których linkujesz do swojej ważnej strony by pchnąć ją do przodu w wynikach wyszukiwania upewnij się, czy warto to zrobić.
Linki globalne są dodatkiem
Z jednej domeny pozyskuj co najwyżej 10 linków zwrotnych. Precyzyjne i odpowiednio sformułowane odnośniki zaniosą cię na szczyt wyników w wyszukiwarce. Witryny które odtwarzają pewien schemat (np. linkują do ciebie na każdej stronie z tego samego miejsca w pasku bocznym lub stopce ) są ze względu na schematyczność dużo mniej skuteczne. Z drugiej strony patrząc: gdy już masz kilkadziesiąt unikatowych linków, to 2-3 witryny linkujące w sposób całościowy też nie zaszkodzą. Celem jest uzyskanie odpowiedniej konsystencji całości linków przychodzących – lekko rozmyta, ale nie za sucha.
Linkowanie wewnętrzne jest ważne
W treści twojej strony www zamieszczasz odnośniki do innych stron serwisu. W tym miejscu na przykład wykorzystam okazję zamieszczając odnośnik do wcześniejszego wpisu „Ulepsz swoją witrynę”. Zapomnij o pasku bacznym, nagłówku i stopce – podobnie jak w punkcie wyżej – wewnętrzne linki globalne są dodatkiem. Siła pochodzi z odpowiednio umieszczonych linków w treści.
Linkuj do innych (rozsądnie i tematycznie)
Pozycjonowanie twojej strony nie ucierpi na zamieszczaniu odnośników do innych witryn. Linki z twojej strony do innych są potrzebne, aby scalić twoją stronę z podłożem, zapuścić korzenie, uczynić stronę www częścią internetu. Bez linków zewnętrznych uzyskanie wysokiej pozycji będzie dużo trudniejsze.
Treści wpisów to nie śmietnik
W treści wpisu rozwodzisz się mniej więcej na temat. Dodatkowo od czasu do czasu rzucasz odnośnikiem do własnej strony np. Jak wygrać w Google?. Całość dekorujesz od czasu do czasu wiśieńką w postaci zbitki słów kluczowych wynikających bezpośrednio z sensu wywodu (gęstość słów kluczowych na stronie nie ma absolutnie żadnego znaczenia).
Adres wpisu do pozycjonowania
Adres wpisu powinien zawierać słowa kluczowe, ich zbitki lub odmiany. Nie jest to szczególnie ważne, ale pomoc ze strony takiego rozwiązania jest wystarczająca, aby w miarę możliwości zastanowić się nad jej wdrożeniem. Pamiętaj: twojastrona.pl/slowa-kluczowe
Tytuł wpisu
Tytuł wpisu (między znacznikami ) MUSI zawierać słowa kluczowe dla których chcesz pozycjonować stronę. Oczywiście, że można ten punkt pominąć, ale wtedy liczba odnośników potrzebna do zdobycia wysokiej pozycji na wybrane słowa kluczowe bardzo wzrasta. Po co pracować bez sensu, jeśli rozwiązanie jest tak proste do zastosowania. Dla przykładu spójrz na tytuł tego wpisu.
Słowa kluczowe w nazwie domeny
Domena powinna zawierać słowo kluczowe, natomiast jeśli pozycjonujesz już istniejącą domenę sprawę tę można skrzętnie pominąć. O wiele łatwiej jest uzyskać pierwsze miejsce dla słowa lub frazy występującej w adresie www strony pozycjonowanej.
Czy jest sens pozycjonować na daną frazę
W chwili pisania tekstu ta strona zajmuje 4 miejsce dla hasła “boksy vélemények” i to bez linków o tej treści. Oczywiście pozycje wynikają z przykładów w poprzednim wpisie i kompletnie nie pasują do tematyki strony. Nie mówię nawet o tym, że hasła nie powodują żadnego ruchu ze strony odwiedzających. Po pierwsze – hasła, na które pozycjonujesz muszą być zgodne z tematyką twojej strony, po drugie – pozycjonuj tylko na hasła, które rzeczywiście napędzają ruch. Co ci przyjdzie z tego, że masz pierwsze miejsce na hasło “nauboczu”, jeśli nikt tego hasła nie szuka?